Kontaktujte nás zde

 

Brzdy pohonů a jejich význam pro průmyslové stroje


Zde můžete hlouběji proniknout do otázek různých způsobů brzdění průmyslových lineárních pohonů – bývá vždy nutné k zajištění to, že pohon zůstane ve své poloze i při výpadku napájení. V tomto videu vysvětluje základy náš odborník Hunter Stephenson.

K čemu slouží brzda v pohonu?

Účelem použití brzdy v pohonu je zajistit, aby pohon zůstal v nastavené poloze při vypnutém napájení. Existují tři způsoby, jak zajistit funkčnost brzdy v pohonu. Pohon může být samosvorný a brzda k udržení dané polohy při výpadku napájení tudíž není potřebná. Jinak je nutné do pohonu integrovat mechanickou nebo elektrickou brzdu. Pohony LINAK® jsou samosvorné, nebo mají různé verze mechanických brzd.

Jaké jsou různé typy mechanických brzd pohonů?

  • Kotoučová brzda: Kotoučová brzda je obvykle uložena přímo na závitové tyči, kde se kotouče stlačují kolem závitové tyče k zastavení pohybu. Při přímém kontaktu se závitovou tyčí je brzda vystavena značné síle a teplu. Tento typ brzdy je opotřebitelný díl, který je navržen a testován v souladu s životností pohonu. Umístění brzdy přímo na závitové tyči by mělo být rovněž zváženo ve vztahu k zástavbovým rozměrům pohonu.

  • Jednočinná brzda: Jednočinná brzda obsahuje vnitřní pružinu, což znamená, že brzda funguje v jednom směru – tlačí, nebo táhne. U pohonu s tímto typem brzdy je třeba specifikovat, zda má pracovat v režimu tlaku či tahu.

  • Dvojčinná brzda: Dvojčinná brzda je velmi výkonným řešením. Tento typ brzdy je integrován do průmyslových pohonů LINAK®, neboť vysoká účinnost pohonů vyžaduje brzdu s vysokou samosvorností. Pohony s dvojčinnou brzdou mohou pracovat v obou směrech bez aktivace brzdy, pokud pohyb vychází z elektromotoru. Jestliže pohyb vychází ze závitové tyče, a to v obou směrech, brzda se aktivuje a udrží pohon na místě.

Co je samosvornost elektrických pohonů?

Schopnost samosvornosti je jedním z klíčových prodejních argumentů elektrických pohonů, neboť zamezuje zpětnému pohybu pohonu. U pohonů LINAK® je samosvornost definována tím, že pohon pracující s plným zatížením a pracovním cyklem se při zastavení pohne maximálně o jednu otáčku závitové tyče, než se zcela zastaví.

Na samosvornost pohonu má vliv několik faktorů. Typ závitové tyče a matice závitové tyče, konstrukce převodovky a brzdy či řízení stejnosměrného motoru jsou jen některé z hlavních konstrukčních aspektů ovlivňujících schopnost pohonu odolávat zatížení při zastavení.

Víte, že...

Poloha brzdy v pohonu ovlivňuje velikost a výkon potřebné brzdy.

Při vývoji nového pohonu jsou prostory k přidání mechanické brzdy do konstrukce spíše omezené. Například na závitové tyči, ve spojení s převody či přímo na hřídeli motoru.

Čím dále je brzda od závitové tyče, tím nižší síly jsou potřeba k brzdění. Koncová vůle se však obvykle zvýší. Konstrukce tak musí tyto faktory zohlednit.

Teoreticky by byla brzda umístěná mezi motorem pohonu a převody ještě účinnější, neboť by omezila koncovou vůli a vyžadovala nižší brzdnou sílu.

Máte dotaz?

– Náš tým je připraven pomoci vám s technickými informacemi, zahájením projektu atd.

Kontaktujte nás