Kontaktujte nás zde
Technika a trendy

Neřešte jen kancelářskou ergonomii!

Nové okolnosti řadu z nás přinutily vyměnit kancelářský stůl za kuchyňský. Ačkoli nás globální události snad již brzy přesunou zpět na pracoviště, práce z domova v nějaké formě pravděpodobně přetrvá. Dr. Mark Benden a Martha Parkerová z centra Texas A&M University Ergo Center nabízejí lidem čelícím výzvám práce z domova v nynější době i v nepříliš vzdálené budoucnosti spoustu tipů a triků.

Začátkem roku, kdy se mnozí z nás přesunuli z firemních kanceláří domů ke svým dětem, partnerům, domácím mazlíčkům a spolubydlícím, byla ergonomie zřejmě tím posledním, nač jsme pomysleli. Ve chvílích, kdy jsme si vytvářeli provizorní pracoviště z kuchyňských stolů a žehlicích prken jsme ještě netušili, že se perspektiva několika týdnů může změnit na neurčito. Řada společností, jako například Google a Uber, oznámila nepřítomnost v kancelářích do poloviny roku 2021 a některé firmy dokonce signalizovaly, že už se k tradičním kancelářským modelům z minulosti nikdy nevrátí. Netřeba dodávat, že práce z domova se stala skutečností. Ať už se jedná o trvalou práci z domova nebo jen o možnost přechodného přizpůsobení, z nové reality není úniku. Znamená to, že nastal čas opustit fázi improvizovaných řešení stolů či pracovišť a začít o práci z domova uvažovat jinak.

„V zaměstnání se můžete srovnávat s profesionálním sportovcem“, říká Dr. Mark Benden, vedoucí katedry, docent a ředitel centra Texas A&M University Ergo Center. „Chcete-li podávat pracovní výkon na špičkové úrovni, potřebujete vybavení a nástroje, které máte vždy k dispozici. Nechcete je měnit ani se bez nich při přesunech mezi pracovišti obejít. Totéž platí i pro váš pracovní prostor. Chcete-li zachovat stejnou úroveň pracovního výkonu, musí přechod mezi prostředími proběhnout hladce.“

A právě plynulost přechodu je tématem, jemuž se věnujeme v novém dvoudílném podcastu LINcast zaměřeném na výzvy a příležitosti práce z domova. Své kanceláře a pracovní prostory jsme zdokonalili, abychom omezili zdravotní či bezpečnostní rizika a zajistili si prospěšné a produktivní prostředí. Naše domovy jsou však jiný příběh. V této epizodě nás Dr. Benden a Martha Parkerová, projektová manažerka a ergonomka z centra Texas A&M Ergo Center, provedou některými jedinečnými poznatky ze série studií zaměřených na kancelářské pracovníky, kteří přešli na práci z domova. Uskutečněné studie byly první svého druhu, neboť v rozsáhlém měřítku čerpaly ze softwarových dat a několik let sledovaly 120 typů metrik u více než 40 000 kancelářských pracovníků. Každému jistě vrtá hlavou nejpodstatnější otázka: „Mohou být osoby pracující z domova stejně efektivní jako v kanceláři?“

„Zhruba po 45 dnech se lidé dostali zpět na úroveň své obvyklé produktivity“, konstatuje paní Parkerová. „V současné době to pro nás znamená, že se ze zaměstnání vracíme do stejných podmínek a přechod je tak zvládnutelný i v dlouhodobém horizontu.“

Dobrá zpráva tedy je, že to zvládneme. Doma můžeme být stejně efektivní. Abychom však takový přechod urychlili a zajistili trvalou úroveň produktivity, je důležité mít doma vyhrazený prostor s odpovídajícím vybavením a nastavením, jako máme k dispozici ve firemní kanceláři. Zde je ergonomie ještě důležitější. Sedíte-li dennodenně v pracovním prostoru na kuchyňské židli, zaznamenáte časem nové bolesti a narazíte na potenciální zdravotní problémy. Jedno zajímavé zjištění studie překvapilo řadu lidí včetně Dr. Bendena a paní Parkerové.

„Zjistili jsme, že z hlediska pohybové aktivity se lidé v kancelářích a lidé pracující z domova hýbou zhruba stejně, což opravdu není příliš dobré.“ Pracovníci se prostě příliš nehýbou“, zdůrazňuje paní Parkerová.

S poznatkem, že při práci z domova lze zachovat rovnocennou produktivitu a stejně málo se pohybovat, dává smysl, že řada společností plánuje udržení určité formy flexibility práce z domova i poté, co onemocnění COVID-19 odezní. Značný rozdíl však spočívá v tom, že zatímco v kanceláři vaše zdraví a pohodu sleduje samotná firma a regulační orgány jako je OSHA (agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci), doma se musíte na vlastní zdraví více soustředit sami. Přiznejme si, že otázky ergonomie nás obvykle nijak netrápí až do chvíle, kdy nás začnou bolet záda, šíje či zápěstí. Druhá část podcastu se věnuje otázkám možností zlepšení ergonomie při práci z domova.

„Důležité je, aby vám vše sedlo“ , shrnuje paní Parkerová. “Pracoviště vám musí sedět. Existuje zde několik kritických aspektů, které je třeba vyhodnotit. Patří mezi ně délka nohou, opěradlo a područky. Důležitá je i šířka židle. Postarejte se, aby vám všechny věci dobře sedly a potom se můžeme zaměřit třeba na interakci židle se stolem v širším kontextu.“

Dr. Benden navrhuje používání stejného typu klávesnice, myši a monitoru jako v kanceláři, aby byla zachována zmíněná plynulost přechodu mezi pracovišti. Nezapomeňte ani na dokovací stanici a další důležité věci k udržení hlavy a krku při práci v neutrální pozici.

„Vzdálenost od monitoru je opravdu kritická. Setkáváme se v praxi s monitory způsobujícími problémy lidem v kancelářích nejenom zaměstnání, ale i v domácím prostředí. Nejdůležitější je výška... po dlouhém sezení se ke konci dne začínáte hrbit a sesouvat, sedíte na židli stále níž a níže. Zdá se, jako by nás gravitace tlačila dolů a táhla k zemi. Monitor však obvykle zůstává příliš vysoko. Prostě už snad neexistují situace, snad s výjimkou postav typu basketbalisty Shaqa, kdy by byl monitor příliš nízko. Máme tendenci umisťovat monitory příliš vysoko. Dobrá rada tedy zní: spusťte monitor níže.“

Jednou z nejdůležitějších věcí, na něž bychom se podle specialistů měli zaměřit, je zůstat aktivní a v pohybu. Není rozumné celý den sedět nebo stát ve stejné poloze. Třebaže máme podle paní Parkerové tendenci pohybovat se doma i v práci zhruba stejně, není to vůbec dobrá zpráva. Doporučuje se postupovat podle metriky 20-8-2. 20 minut vsedě, 8 vestoje a 2 minuty chůze nebo pohybu. Můžete si třeba vyřídit konferenční hovor za chůze venku na čerstvém vzduchu. Takový režim učiní zázraky nejenom s vaší kreativitou a soustředěním, ale i s duševním a fyzickým zdravím.

Udržujte administrativní pracovníky aktivní a zdravé
 

Dr. Benden trefně poznamenává: „Lidé musí pamatovat, že nejlepší ergonomickou polohou při práci s počítačem je ta následující.“ Optimální polohou je tedy vlastně celý koncept provádění změn... To je ta tajná přísada. Přechod k pohybu je pro zdraví člověka velmi prospěšný.“

O výsledcích komplexní studie věnované práci z domova se dozvíte v první části diskuse s Dr. Bendenem a paní Parkerovou nebo sledujte i druhou část, kde získáte všechny tipy a triky pro vlastní zdraví a pohodu.

 

Máte dotaz?

– Náš tým je připraven pomoci vám s technickými informacemi, zahájením projektu atd.